De fleste mærker allerede hvordan priserne stiger, kunderne sparer og mange spænder livremmen ind. I hårde tider, kan det være nærliggende bare at spare og skære ned. Det kan f.eks. være fristende at skære ned på markedsføringsomkostningerne, men træd varsomt, at du ikke ender med at save den gren over som du sidder på. Selvfølgelig kan det være nødvendigt at spare på omkostningerne – bevares, man bør altid være opmærksom på overflødige omkostninger – men et ensidigt fokus på besparelser er ikke vejen til langsigtet succes.
Effektivisering og digitalisering af forretningsgange
Bliv en lean-mean-money-making-machine! Benyt anledningen til at automatisere og skære processer fra, som ikke skaber værdi. Kompleksitet i virksomheder opstår ofte fordi der mangler ensretning i processer eller fordi de faste processer mangler helt. Arbejder du i en virksomhed, hvor der er flere undtagelser end regler, så er der rig mulighed for at skabe en mere rentabel forretning.
Husk Paretos 80:20 princip, der som tommefingerregel også finder indpas når det kommer til processer. 80% af dine processer er givetvis kun relevant for 20% af dine kunder.
Tilpas til kundernes behov
Pandemien viste hvor hurtigt virksomheder evnede at foretage en digital omstilling var afgørende for mange virksomheder om du overlevede eller ej.
Det samme gør sig gældende nu. Med faldende købekraft og øget fokus på pris, kan der være behov for at justere dine udbud til kunderne. Dermed ikke sagt, at du absolut skal sætte prisen ned, men måske kan du sammensætte dit sortiment på en anden måde f.eks. mindre partier, mængde rabatter, mere energieffektive produkter osv.
Hvordan tilpasser man sig bedst kundernes behov? Ganske enkelt ved at tale med kunderne og forstå deres behov.
Giv værdi på nye måder
Mens krisen kradser og forbrugerne holder på pengene, vil mange opleve et fald i salget. Det kan få de fleste virksomheder til at reagere ved at skære i tilbudsprisen. Men prøv i stedet en anden tilgang med at fastholde prisen og øge den oplevede værdi. Det kan f.eks. være gennem udvidet garanti, udvidet funktionalitet eller ved at fjerne bekymringer om afledte omkostninger.
Et fint eksempel på dette ser man netop nu hvor julebelysning pga. høje elpriser kan være svært at sælge, men ved at vise at det faktisk kun koster relativt lidt at have tændt for julelysene, fjernes usikkerheden og den oplevede værdi hæves.
Genbesøg din forretningsmodel
Helt afhængig af hvordan du driver din virksomhed, kan der være flere forskellige tiltag overveje
I krisetider genovervejer mange f.eks. hvilke abonnementer de regelmæssigt betaler, så har du en abonnementsforretning, bør du overveje om du har et godt alternativ til de kunder, der overvejer at opsige deres abonnement. F.eks. et billigere abonnement men med længere binding, eller måske et lidt dyrere abonnement helt uden binding, eller en pay-per-use løsning.
Får du varer via dropshipping vil der givetvis være mulighed for at øge dækningsgrad ved at bestille større partier hjem og sende direkte. Hvis det er lagerbindinger der bekymrer dig, kan du regne på om dropshipping ville være mere rentabelt for noget af dit sortiment.
Min pointe er, at en krise kan være en god anledning til at styrke virksomheden endnu mere. Der findes muligheder alle steder, så det er bare om at komme i gang. Og hvis du har svært ved at se mulighederne, så skal du endelig bare sige til, så hjælper jeg jer gerne videre.
Med over 20 års erfaring inden for eCommerce, online markedsføring og digital forretningsudvikling er Jan velbevandret i alle dicipliner relateret til at drive digital forretning, herunder også ledelse af teams, logistik, backoffice, kundeservice og alt hvad der ellers ligger bag at drive en profitable forretning.