Mange B2B virksomheder er meget tilbageholdende med at publicere deres priser online., men …
… det er ikke farligt at tale om priser, og i mange situationer kan det være en stor fordel. Hvordan man bruger og viser priser afhænger meget af, hvilken virksomhed man driver.
⚠ DET HANDLER OM FORVENTINGSAFSTEMNING, så du og kunden ikke ender med at spilde en masse tid i dialogen, blot for at finde ud af, at du din pris er 10x mere end kunden forventer og har budget til.
Der er naturligvis enorm stor forskel på om du sælger projekter og timer eller dippedutter som man købe 1000 andre steder, så det giver ikke mening at skære alle over en kam og gøre det ens. Men hvis man gør sig den ulejlighed at afstemme forventninger tidligt i forløbet, så kommer man længere og øge hitraten.
Er du rådgiver eller sælger projekter?
Vis priser gennem nogle konkrete cases som både beskriver problemstillingen, kundens forudsætninger, processen og selvfølgelig de fantastiske resultater du har skabt. Inkluder så f.eks timeforbrug i de enkelte faser af projektet samt en totalpris.
Laver du f.eks. 3 cases (lille mellem og stor) så har kunderne noget at spejle deres forventninger i. Og du kan have en mere kvalificeret dialog med kunden om forudsætningerne for prissætningen.
Har du kundetilpassede priser?
Vær åben omkring kriterierne for at opnå dine forskellige satser eller rabatter. Det kan være særlige kunde segmenter, volumenstørrelser, engagenemtn over tid, brancher osv. Det kan også være en meget sund øvelse internt at blive klar over, hvilke priser I giver til hvilke kunder, så det ikke konstant er et kapløb mod bunden som blot udhuler avancen.
Med en mere stringent prissætning undgår du at kunder gang på gang forsøger at presse prisen, hvilket bl.a. også vil gøre det lettere at automatisere processer og drive salget online frem for at have en sælger indover hver transaktion.
Priser bag login
For handelsviksomheder, vil priser typisk være gemt bag login, så forbrugere og konkurrenter ikke kan følge med. Her er det væsentligt at sikre dels at sortimentet kan ses uden login og at kunderne hurtigt kan komme ind. Skal de vente flere dage på at komme ind og se produkter og priser, så er de for længst over alle bjerge og har købt varen andetsteds.
Der er mange andre måder at tale om priser uden nødvendigvis at love kunden for meget eller afsløre vigtige konkurrenceparametre. En testimonial med en kunde er tilfreds fortæller, at de har sparet x% ved at handle hos jer, er et nemt og effektivt sted at starte med at tale om priser.
↪ Hvad holder dig tilbage fra at tale om priser online?
#b2b #digtal #ecommerce #online
Med over 20 års erfaring inden for eCommerce, online markedsføring og digital forretningsudvikling er Jan velbevandret i alle dicipliner relateret til at drive digital forretning, herunder også ledelse af teams, logistik, backoffice, kundeservice og alt hvad der ellers ligger bag at drive en profitable forretning.