Det er ikke alle gode råd der er lige gode og vil gavne din virksomhed. Det skyldes at, du er nødt til at fokusere på forskellige ting i takt med at din virksomhed vokser.
En bekendt forklarede processen og hvad man bør fokusere på i en B2B forretning som følger:
- Hvis du lige er kommet i gang skal du fra et strategisk perspektiv fokusere på HVEM og HVAD. Altså HVEM er dine kunder og præcis HVAD du sælger til dem og hvad det er for et problem du løser. Fra et taktisk perspektiv skal du fokusere på at udbygge dit netværk
- Er du kommet lidt ud af starthullet og begynder at have en fast omsætning, skal du fokusere på at lave det hele rigtige tilbud eller produkt til kunderne og fokusere på det enkelte salg. Altså fokus på én person, ét problem og ét produkt. Dit taktiske mål er her at booke flere kundemøder.
- Er der ved at komme godt gang i forretningen, er det strategiske fokus at skulle omfatte systematisering og ensretning af arbejdsgange så du kan automatisere dine processer og dermed gøre det muligt at skalere ydereligere. Og det taktiske mål er at skaffe flere leads på ”autopilot”
- Når der så er godt gang i hjulene, kan du fokusere på at udvide og opbygge teamet og skalere forretningen op med det system du har bevist virker
Giver det mening i forhold til din virksomhed eller har din rejse været anderledes?
Med over 20 års erfaring inden for eCommerce, online markedsføring og digital forretningsudvikling er Jan velbevandret i alle dicipliner relateret til at drive digital forretning, herunder også ledelse af teams, logistik, backoffice, kundeservice og alt hvad der ellers ligger bag at drive en profitable forretning.